Thursday, July 9, 2009

Kawen muda?!!!!!!!!!!!!!Ish……Nak ke tak ni….

kak ziha and Cari Menantu's teams..

Ha…….tersenyum kengkawan aku bila aku tiba2 ja bukak topic ni…Setelah sekian lama aku hanya mendiamkan diri dan menggelengkan kepala bila topic ni diajukan kepadaku, awat tiba2 ja lepaih masuk2 uia gombak truih nak bukak topic ni lak?Adakah Jannah sudah bersedia untuk berkawin?Ehm……………………………….ha......

Jawapan aku…….TAK!!!!!!!! dan kalau boleh pun taknak!!!

“Awatnya?Kan kawen muda tu boleh mengelakkan maksiat?”tanya naluri aku yg satu lagi?

“Tu jaka fungsi kahwin?,”tanya plak yg satu lagi…….

Huhu……itula yg sebenarnya yg bukan sahaja bermain difikiran aku,tapi juga fikiran kebnyakan remaja pada zaman sekarang ni…
Isu kawin muda ni terutama dalam kalangan plajar2 uia adalah amat2 popular dan agak ’evergreen’….Isu ni bertambah hangat apabila pihak uia mengumumkan untuk memberi Marriage Loan atau pinjaman kepada pelajr2nya yg mahu mendirikan rumahtangga dan hadiah perkahwinan…fuh!!!!!!!hehe…………sapa takmau beb!siap kasik hadiah2 lagik…


Fitri antara salah seorang plajar UIA yg memilih untuk berkahwin pada usia yg muda iaitu 19...perghh..hihi


Bagi aku setiap orang ada pendapat yg tersenirik tentang kawin awal ni…Namun,bagi aku, gadis yg tinggal dlm masyarakat kampung ni….Mahu atau tidak,isu kawin ni memang takkan terlepas dari hidupku……Setiap kali aku pulang ke kampung,ada saja suara2 yg bertanyakan tentang bilakah aku akan menamatkan zaman anak daraku……..ish ish ish


my friend,kak ziha n her husband,they also choose the early marriage


“Kak ngan abg hang dh kawen……ang bila lagi nurun,”tanya salah seorang sepupu lelakiku semasa kunjunganku baru2 ni ke rumah mereka di Kedah….

“Haih,muda lagik…….kawin apanya,haha”jawab aku sambil ketawa buat2..

Macamla takdak soalan lain nak tanya….Bukannya taktau yg aku ni muda trangtangtang lagi…gila…huhu..

Lagipun aku ni duk blajaq lagi,aku takleh r nak bg komitmen banyak2 ni..Tapi dalam hal blajaq n berkawin ni,aku respect r kat kawan aku kat Jordan ni...

Pengantin2 diarak oleh rakan2....


Dia senior aku kat SMKAP dlu..Seingat aku,kak nida ni agak lucu orangnya n zero dari gosip2 or skandal2..hehe..Alhamdulillah,Allah mudahkan jodohnya dgn mempertemukankan dia dengan jejaka dari Terengganu ni..Kedua2nya blajar di Jordan University Scince n Technology(JUST) dlm kos dentistry dan medic n dengan restu dari kedua2 belah pihak keluarga, both of them, decide untuk melangsunkan perkahwinan kat sana..hehe..Semoga berkekalan jodoh mereka sehingga ke Jannah..Amin...

Pengantin diraikan oleh rakan2 dari Malaysia dlm walimah kecil-kecilan..sweetnya..hehe


Ehm..Kenapa aku tiba2 terbukak tajuk niha..Ha..sebenarnya…Penyebab utama aku terbukak tajuk kawin ni apabila salah seorang sahabatku menunjukkan sekeping kad kawen salah seorang classmate dia tau……Kedua2 bakal pengantin tu,adalah classmate kawan aku….sebaya lak tu…haaaa……..bestkan….haha..

Kawan aku ni ceritala yg dia agak terkejut apabila kawan dia ni menghulurkan kad kawen dia ngn mamat tu coz sepanjang dalam kelas,si lelaki dan pompuan ni takpenah menunjukkan apa2 isyarat yg mereka ni sedang bercinta….Fulamaaaaaaaakkkkk…aku tabikla bebudak pengantin….Setengah orang bercinta bukan nak rak,las2 kawan ngan org len,bercinta ngan orang len n berkawin pun ngan orang len…Wuteva..

Apabila aku pulang ke bilik,aku menjumpai kad yg sama atas meja roomateku…

“Eh,ni awak dapat jugak ka kad kawen ni?Mana kenal budak ni?Budak econskan?”.,tanya aku kat Imah

“Jannah,dapat jugak ka kad dia,dia ni roommate saya masa kat Nilai dulu…,tak sangka lak dia nak kawin tapi masa kat Nilai dulu ada jugak dengaq2 yg dia duk wat preparation nak kawin ngan laki ni,depa kawan dari sekolah lagi…,”tambah Imah lagi

“Perghhh…yaka wei,tekadnya…Habeh,blanja2 semua mak ayah dia support ka?,”tanya aku lagi…

“Gila ah,kalau mak abah aku…ehm,sebut nak menikah tym2 ni…potong lehiaq!!hehe..,”gelak aku sorang2

“Eh,takla…..Diorangla punya dwit..Jannah tau dak,masa kat Nilaikan,rumate saya ni usaha wat sandwich n juai2 kropok kat blok ke blok semata2 nak kumpul dwit untuk kawen……Yg laki pun sama,dia pun wat sandwich n juai kat blok laki plak..,”ujar kawan aku dengan bersungguh-sungguh..

Penerangan kawan aku menyebabkan aku terkedu seketika…

“Ya Allah!!!!Iyaka imah!!! Jadik yg salu juai2 sandwich tu diala!!!! Ish depa ni……..wat aku terharu ja,”jerit aku..

Teringat lak aku kat sandwich2 tu,bukan apa…akula antara pembeli tetap sandwich tu kalau ada orang mai juai kat bilik aku……..Sedap gak r…Patut r ada bau2 nasik minyak…ce…dan2….hehe

Aku ni bukan apa,kalu disuruh aku berkawin sekarang,mybe keseluruhan blanja perkahwinan aku akan ditanggung oleh keluargaku…

Nak suh aku juai sandwich?EHM..alamatnya masuk perut aku jalah…kalau nak suruh juai jugak tu boleh ja…….Tapi aku akan pakai purdah r!!Malu2!!!!!!!kahkahkah

Ej jap2..Kalau aku pakai purdah pun,sogha aku yg macam halilintar ni mana leh nak semunyi…Aku batuk ja kawan2 aku dh leh kenai…kahkahkahkah…ish tak leh jadik ni…Takkan nak jadik si penjuai sandwich berpurdah yg bisu?haaa??????

Hehe…apa yg aku pikiaq ni…truk btui.

Siapa atau bila....Hanya Allah yg tahu...

( Ihsan dari kak nida)

Tapi…Bagi aku…Untuk berkahwin ni…Jika dipakai reason “untuk mengelakkan maksiat” adalah masih tidak mencukupi….Masih banyak lagi yg perlu di pelajari…Ilmu agama aku masih belum cukup untuk aku membina sebuah empayar Islam yg diharapkan…Semaian aku masih belum cukup matang untuk dituai..Dan aku senirik masih dalam perjalanan untuk menemui Mr.right aku…

Siapa dan bila Allah akn temukan aku dengannya masih menjadi satu teka-teki…Pemilik hatiku sehingga ke Syurga…Yang pasti aku akan terus memperbaiki kelemahan aku sebanyak mungkin dan aku akan terus meningkatkan ilmu dunia dan akhiratku setinggi yg aku mampu…


Bidadaraku….Tidak kira awal atau lewat kita dipertemukan,aku akan tetap menunggumu…


Kak Mutmainah & Abg Imran,kedua2 pengantin huffaz Darul Quran ini merupakan pelajar perubatan UIA..

Melangsungkan perkahwinan ketika di Matrik UIA,Alhamdulillah,mereka sekarang sudah dikurniakan seorang anak..Tahniah diucapkan kepada bakal2 doktor ini..hehe


Apa2pun….Kepada bakal pengantin terbabit…dengan kesungguhan depa yg aku dengaq ni,insya Allah..semuanya akan berjlan dengan lancar…Lagipun,depa tak menyusahkan parents depa…Salah satu prinsip yg aku pegang dalam kehidupan aku ialah “Apabila kita ingin mengecap sesuatu kebahagiaan itu,pastikan…kebahagaian yg dinikmati itu bukanla atas penderitaan orang lain” aku doakan agar kesemua bahtera perkahwinan mereka akn dilayari dengan baik sampai ke syurga..Amin…








No comments:

Post a Comment