Tuesday, September 8, 2009

Ehm....ntahla...

Semalam lepas aku balik dari jenjalan kat Mid,aku menerima kunjungan seorang tetamu kat bilik aku..Bukan orang len kengkawan lama akula jugak..Dalam tengah2 duk bukak posa tu,dia duk tetamu aku tu duk berceritala tentang dia yg akn pulang beraya di Kleantan tak lama lagi...Aku agak hairan,awat tiba2 nak raya kat kelantan lak kawan aku ni...Seingat aku,dia ni bukan kelantanese n takdak kaitan sangat ngan kelantan....
Aku pun truih tanya....Mulanya kawan aku tu agak keberatan untuk bgtau aku...Tapi setelah aku pjuk n pjuk...Dia pun bgtaw,"Sebenarnya kiter dh nak kawen..Kiter kawen minggu depan dengan orang sana,"jawab dia sambil tersenyum...
"Haaaah.ehm..okla...Tahniah2,dengan sapa?!!hehe,"ucap aku...Agak terkejut...Tapi aku try sembunyikan..
"Dia kerja mengajar kat sebuah pondok kat sana..Tapi rezeki dia murah tau Jannah,kiter kenal dia pun melalui ustaz kiter,dia yg tolong carikan kat kiter"jawab kawan aku...Nampak bibit2 ceria kat muka dia...Syok sangat agaknya yer nak kawen ni...hehe
"Wah...gile ah wey...USTAZ tuuuuu...Ha...Dah beli ka barang2nya?Baju pengantin?Warna apa?",tanya aku bertalu-talu..
"Dah,ritu kiter kuar ngan kawan kiter g beli kat jalan tar,alah...Kiter pakai jubah jer Jannah,kaler putih,"senyum ja kawan aku..
Bleh nampak r kegembiraan kat muka kawan aku tu...Aku tumpang gembira cuma ada satu benda yg bermain difkiran aku tym tu..
"Femili awak camna?Diorang kasik tak awak kawin?"tanya aku lagi...Setahu aku..ayah dia ni menentang keras dia nak kawen..
"Tak jannah...Ayah kiter kata,kalau kiter nak kawen jugak..Kiter ni..macam...macam..akan..,"tersekat2 ja nak teruskan..
"Akan dibuang keluarga ka?"sambung aku yg memang suka menyambungkan ayat orang ni...Tapi aku dh dapat agak r jawapan dia....Macam dlm drama lakkan..
"A'aa...Tapi diorang tak paham Jannah...Keadaan kiter ni...Kiter ni sakit...Diorang bukan salu ada untuk jaga kiter,"ucap kawan aku...Sayu ja bunyik..
"Ehm...yaka...alah...kesianla plakkan...Awak dh wat Istikarah ka?,"tanya aku lagik..Aku sebenrnya agak keberatan untuk menyokong tindakkan kawan aku tu..Tapi yalahkan,mungkin aku tak berada di tempat dia...So,aku taktaula apa yg akan terjadik...
Sememangnya kawan aku ni telah terkena penyakit buatan orang dalam tempoh setahun ni..Ntahla,siapa yg buat khianat terhadap dia,Wallahualam...
"Dah,kiter dh wat..n kiter takdapatla sangat gambaran jelasnya...Tapi macam2 petunjuk yg wat kiter raser dialah jodoh kiter...Isteri dia pun tak kesah Jannah,"tambah kawan aku lagik..
"Hah????Isteri sapa lak ni?" terkejut aku..Bila masa bapak dia kawen?Setahu aku kawan aku ni,mak dia dh lama meninggal..n bapak dia pun tak kawen2 lagik..
"Isteri bakal suami kiterla,Ustaz tu dh kawen sebenarnya Jannah...Dh ada dua anak...,sebenarnya,dia kawen yg isteri dia tupun sebab kawan dia wasiatkan dia suh kawen ngan perempuan tu..Perempuan tu dulu,isteri kawan dia..Then b4 kawan dia meninggal,dia adala pesan kat ustaz tu suh jagakan isterinya...Dia pun kawenla ngan janda tu,sebab tu kak tu(isteri) kata yg dia kesian ngan ustaz tu,dia nak ustaz tu kawen ngan anak dara la plak,"ujar kawan aku panjang lebar..
"Gulp,ni dh macam cerita Ayat2 Cinta dh ni...Cuma format dia berubah skit ja,huhu,"bisik aku sorang2...
Aku terkejut gila sebenaqnya dengaq...Gila pun tak terkejut macam aku terkejut tym tu..Aku ni dh berpengalaman banyak dh dengaq kengkawan aku ni kawen..Tapi kes ni macam agak..Terpencil n special skit...Tapi sebab nak menjaga hati...Aku just diamkan saja...n pura2..hepi...Bukan aku nak hipokrit depan dia...Tapi aku takut dia kecik hati...
Ehm...Tapi bila aku pikiaq2 balik..kalau aku jadik bapak dia pun aku agak berat hati,bukan apa...Perkahwinan bukan boleh dibuat main2 n perkahwinan bukan sekadr untuk sehari dua..Tpi selama-lamanya...Ehm..ntahla...Kawan aku kata dia bakal berkawen kat Thailand sebab nak mengelakkan dari naik turun mahkamah sebab kalu ayah taknak walikan,kiranya kena pakai wali hakimla kan,tapi kat Malaysia proses dia agak rumit skit...Kena naik turun mahkamah...Tapi kawan aku kata,kalau kawen kat Thailand just bayar denda ja kat sini...Senang..Aku dengarla tapi aku tak tau sangat bab2 ni...
Hai.....Macam2 no kisah manusia kat planet bumi ni...SEMESTINYA...sebagai seorang perempuan,kita ni memangla mengimpikan untuk diraikan dalm sebuah perkahwinan ala2 Cinderella gitu...Dihadiri sanak saudara dan kawan2..memakai busana pengantin dari pereka2 terkenal n wedding planner yg hebat..Tapi ketahuilah bahawa The Greatest Wedding Planner in the world n hereafter is The Only Lord,Allah S.W.T...Takdak siapa yg tahu untung nasib kita kecuali Dia..Kadang2 Cinta itu sangat indah sehinggakan..kilauan cinta itu boleh mebuatkan manusia menjadik sangat bahagia...Tapi sinaran cinta itu jugak boleh membutakan manusia lantas membawak mereka kepada derita...NAUZUBILLAHIMINZALIK
Semoga Allah memberikan petunjuk dan kebahagiaan yg sebenar-benarnya kepada kawan aku tu dan semoga Allah lembutkan hati keluarganya untuk menerimanya...Amin...
Rasanya cukup untuk kali ni...Terasa hembusan angin Ramadhan bumi Kenyalang sedang memanggil aku untuk ke sana...Hehe...Nampak gayanya bukak posa awaila aku kali ni..;-p
*Rabbana hablana min azwajina wazurriyatina Qurra a'yun,wajaa'lna lilmuttaqin na imama"

1 comment: