Monday, October 19, 2009

ideas


Harini aku pi kelas edu psiko ngan penuh bersemangatnya...Aku taktau pasaipa aku rasa teruja sangat nak pi kelas ni harini....Macam besa,ada grup yg akan wat presentation..Tapi before tu madam mengajaq dulu...tajuk dia lebih kurang macam aku present last week ja...MOTIVATION and the roles of teacher to influence student to become a top student...


Aku sebenarnya agak gementar bila menyebutkan tentang pranan2 guru ni...Bukan apa,amanahkan....takut terlaksana pulak...


Lepas madam ckap2 skit...tibala ada satu grup ni present...Tapi yg aku agak terkilannya...salah seorang pemula mukadimah grup tu tak menggunakan kelebihan yg ada kat dia untuk menarik orang dengaq presentation dia...Kelebihan dia ialah...Dia ada sepasang mata yg lengkap dan sepasang kaki untuk berjalan...


Sebagai seorang yg berpengalaman dlm bab2 presentation ni,aku ada beberapa cadanganla nak bagik untuk orang yg jenih tak bopa expert bab2 presentation ni...huhu..


FES step is.....Kenal audiens kita sapa..PENTING..supaya content yg kita berikan tu...bersesuian ngan oarang yg nak dengaq tu..


Then..Cari centre untuk bgi presentation...Kalau boleh centre tu,tak membelakangkan audiens and lecturer(respek)...Centre tu jugak tak block slide show yg kita nak paparkan tu..


Kalau ditakdirkan kita kena present in group,jgn longgokkan suma orang dalam tempat yg sama...Bahagi2 skit...Takla semak perut sangat..


Untuk presentation dalam bahasa melayu,aku nasihatkan...Gunakanla BAHASA STANDARD..kalau doh kelate nok kecek kelate jo...kecek samo oghe mung jalah...ni Utagha pun nak cakap bahasa depa jugak...Pakat2 nak tunjuk jati diri masing2 ni payah lewww..


LAGI SATU...pemilihan wardrobe ataupun pakaian tu kenala bersesuaian...NI ada sorang budak kelas aku tu...Dari atas sampai bawah pakai tudung, ngan skirt merah cabai tu..Dah macam nak masuk rancangan Bolos dh ha( Bolos saja dinding kitaaaa!!hehe)..Astagfirullahlazim..laser mulut aku..hehehe


Ehm...slain tu..Bagi aku..eye contact antara presenter ngn audiens sangat penting..Biaq apa yg diucapkankan tu menusuk skit..Selain itu,senyum jugak penting untuk menaikkan confident kita untuk bercakap dan keselesaan org untuk melihat kita..Then...Suara tu,of cozla kena kuatkan sedikit...Kalau pelan sgt semut pun tak dengaqkan..


Untuk contentnya plak...kalau anda ni jenih orang yg takleh bagi secara spontan,of cozla kadang2 tgk kertas kan...TAPI perlu diingatkan k...PRESENTATION is about, we try to tell something that people don't know...Kalau baca ja...Balik ghumah boleh baca..So,plan dulu...wat draft apa menda yg nak dicerita n nak dicakap...Simple and easy..Kalau boleh mukadimmah ngan penutup tu...bagi ingatla...sebab kedua2 element ni penting untuk membuatkan orang ingat apa yg kiita present tu...Aku nak pi klas...
bye2...



No comments:

Post a Comment