Sunday, October 25, 2009

kempen sayangilah haiwan anda!


Seperti biasa...kali ini kita akan berbicara mengenai haiwan pulak ya tuan2 dan pompuan..Macam yg kita suma kita suma ketahui...Sejak dua menjak ni terdapat pelbagai jenis keganasan yg berlaku kepada dunia...tak kira manusia ataupun menatang..

Tapi cerita aku pada hari ni ialah keganasan terhadap binatang...Teringat aku satu kisah ketika aku berumur 7 tahun...Dimana ketika itu,abahku ada mengupah seorang pembuat rumah berbangsa cina ni untk membuat garaj rumahku..

Jadik,hari2la kelibat pembuat rumah ni bersama isteri dan anaknya aku nampak..

Dijadikan ceritanya,satu hari si anak cina yg berumur dlam 5 tahun ni sedang mengacau anak kucing aku...Aku yg ketika itu berada di dalam rumah sedang memrhatikan saja tingkah laku amoi kecik ni dari tingkap..Aku ni sensitif skit bila orang sentuh harta aku ni..

Sekali,tiba2 anak kucing aku ni terus cakaq tgn amoi kecik yg tak habeh2 ganggu dia..Awat tak meraung amoi kecik tu..Tapi bukan kena truk pun..skit ja...over je lebey..

"Padan muka hang amoi,tula...hang pi kacau watpa kucing aku..Dia duk elok2 ja hang pi terkam cam kawaq,'kata aku dalam hati..

Sekali,mai bapak dia trus amik kucing aku,pastu lempaq kat tepi dinding dengan kuat sekali!!

"Aduh,sakitnya!!,kata kucing aku dlm bahasa kucing..Hanya aku yg paham..

Aku yg tergamam dengan tindakkan bapak amoi ni,trus menjerit.."HAI!!"

tuja..Aku trus bergegas kluaq n ambik kucing aku yg terjelepuk tepi dinding dengan lemahnya..Seluruh tulang belulangnya sangat lembik..

Sebak aku pegang kucing tu..Dalam hati...,"Kuajaq punya cina,hang ni takdak hati perut ka!!!,tgkla nanti aku report kat bapak aku!"

Aku pun mengadula kat kak aku sambil tunjuk kucing tu kat dia

"kak nor..Dia baling kucing kita..isk isk isk....Dia jahat.."kata aku sebak..

kak aku yg terkejut trus amik minyak gamat n sapu kat badan anak kucing tu yg sudah tak menggerakkan badannya...

Tidak berapa lama tu...Kucing tupun meninggal...Aku sangat sedih dan sejak haritu...Aku sangat benci ngan orang yg wat zalim kat menatang ni tak kirala apa2 menatang pun..

Teringat kisah seorang wanita yg rajin beribadat tetapi akhirnya masuk ke naraka juga akibat sikapnya yg suka mengurung kucing tapi tak memberi mkanan kepada kucing itu sehingga menyebabkan kematian kucing itu

Juga kisah seorang pelacur yg berusaha mencari air dalam telaga untuk diberikan kepada seekor anjing yg sedang kehausan..Akhirnya,pelacur ini masuk ke syurga..

Kedua2 kisah ini ada pro dan kontranya...Akan tetapi sudah jelas lagik bersuluh,sedalam mana ibadat dibuat akan tetapi sekiranya tiada belas ehsan di hati sesama manusia dan haiwan...Ke neraka juga jawabnya..

Oleh itu,marilah kita sama2 sayang kat menatang..


1 comment:

  1. ish, npe quite kntroversi ur entry lately ni jannah? huhu..

    tkpe, i got ur point, hehe..

    ReplyDelete