Wednesday, February 23, 2011

Tips untuk sahabat2ku yang sedang pregnant!!!! hehe

Orait....hehe....tajuk tu takleh blahkan...rasa cam Pakar Sakit Puan lak sekarang ni...Yalah dulu2 tym skolah menengah,nilah cita2 ceq...Nak jadik Pakar Sakit Puan..Pakar Sakit Puan Al-Hafizah..huhu..past is past okay...ehm..


Alhamdulillah,semalam aku mendapat perkhabaran gembira dari salah seorang sahabat aku...Seorang lagik khalifah bakal dilahirkan di muka bumi Allah ni...Gembira bukan kepalang aku dah sahabat2 yang lain...Maklumla hampir setahun lebih sahabat aku tu dah kawin tapi belum lagik dikurniakan cahaya mata..


Semalam,dia datang suh kiteorang kumpul ramai2 sebab nak bgtau something..Tapi aku cam dah dapat agak apa yg dia gtau...sebab tu before dia gtau tu aku tanya siap2.."Ngandung ha?" hehehe

Tersenyum2 kawan aku tu...Alhamdulillah..Patutla tym aku kat pasar malam dia duk miskol2...rupa2nya...nak suh belikan sate...Dia mengidam...hehe...


Okay..las night dia tanya apa tips2 untuk orang2 mengandung ni...Ok..walaupun aku tak pernah mengandung,kawin pun xpernah..tapi sebab aku ni rajin kawan ngan orang2 yg berpengalaman macam2 ni so,aku tahula serba sedikit mengenai tips2 dia kan....Antaranya ialah:


  1. Minum susu banyak2 untuk mengelakkan kerapuhan gigi...sebabnya nanti xcukup kalsium, baby dalam perut jugak perlukan kalsium n kita jugak perlukan untuk kekuatan tulang2 kita...Baby ni akan serap kalsium2 kita..jadik,minumla banyak2..Ok,bagik yg tak suka susu,bolehla makan pil kalsium yg disediakn oleh doktor ya..
  2. Bnyak makan buah2 dan sayur2...Kurangkan gula dan garam..nanti kena kencing manis dan darah tinggi..
  3. Ada orang cakap,jgn minum air kelapa....Takut nanti keguguran... 
  4. Makan nenas pun takleh jugak.. 
  5. Jangan amik ubat2 tanpa nasihat doktor..Nanti berlaku risiko pada anak2..e.g..kecacatan dan sbgaimya
  6. Banyak baca Quran...Surah Maryam(mudah bersalin).surah Yusuf( anak lawa).Surah Luqman(anak bijak) 
  7. Jangan bunuh menatang..Nanti trkenan kat anak kita...Ni pantang larang kita ja...Tapi logiknya,kita memang tak dibenarkan menganiayai haiwan kan..huhu
  8.  Rangsangkan otak anak dengan muzik2 lembut...beli headphone letak kat perut...Buhla lagu2 Maher Zain ka..hehehe..Bubuh ayat quranla yang terbaiknya...bagi baby tu terbiasa...Kuaq2,teruih jadi Qari Kebangsaan..kehkehkeh...Amin..
  9. Minum air buah-buahan cam epal..nantikan kulit anak2 awak cantik.......................hehe 
  10. Last but not least,jaga emosi...........jgn cepat2 marah,sedih2....dan tensyen2...nanti anak yg kluar pun emosi dia terganggu jugak....ehm...jgn tensyen2 tau.... 
Untuk yang baru2 ja mengandung...jgn wat kerja berat2...sebab baby tu masih terlalu kecik...n sangat tak kuat..takut nanti bila tak kuat sangatkan..dia...ehm..taknak cakapla...


Okay....setakat tu ja yang saya tahu...sebarang kesilapan sila betulkan saya...ni yang saya dengarla...mungkin pendapat kita berbeza-beza...hehe.

3 comments:

  1. petua mak aku plak, bile pregnant, bwk besi berani..ala, magnet tuh..
    mak aku ckp, xde la nnt org bley ape2 kn baby lam perut tu..aku pn xpasti kebenaran nye..sape pregnant wey? ema ke..?

    ReplyDelete
  2. wuih yaka wei..Advance der mak kau..brani betul ek pegang besi brani...patut r semacam ja anak dia ni...kehkehkeh...gurau2..mungkin adala jugak tang mana2 betuinya...fes tym gak aku dengar ni..huhu

    ReplyDelete
  3. wuih yaka wei..Advance der mak kau..brani betul ek pegang besi brani...patut r semacam ja anak dia ni...kehkehkeh...gurau2..mungkin adala jugak tang mana2 betuinya...fes tym gak aku dengar ni..huhu

    ReplyDelete