Wednesday, June 23, 2010

Baligh ke tak?


Alhamdulillah.......Pagi yg menggembirakan...Kata orang,kalau pagik mood kita baik,sampai malam pun kita akan hepi ja...Ehm..topik yang aku nak discuss skrang ialah pasal Baligh..Uiks...Awatnya?...Takdak...sajalah nak cerita pasal topik baligh ni...Hehehehe...Kontroversi ka?takdakla no..Meh2 kita dengaq cerita..


Ada sekali,on da way nak balik Putrajaya,aku singgah kat umah kawan aku jap kat Puchong..Skali tu...Dalam umah dia...ADalah beberapa orang adik bradik dia....Ramai jugakla..Aku pun duduk2la melepak kat ruang tamu tu..


Tiba2," Eh Jannah,awat ko pakai tudung,xyahla pakai...adik aku tu bukan baligh lagik,"kata kawan aku sambil menunjukkan adik lakinya yang duduk melagut depan tv depan aku kat ruang tamu tu...

Dalam hati aku......."Eh takkan tak baligh lagik...Sogha dan macam bapak aku dah n saiz badan pun macam daaah.."

"Haaa...ehm..takpalah wey,takpa2....pakai jalah...Bukan ada apa pun",jawab aku sambil duk pikiaq2...Konpius juger yer..

Ehm..Bbrapa minggu lepas tu,aku g umah pakcik aku kat Kedah,skali adala sepupu aku,lelaki la ...dalam darjah 5 budak tu...

Tym tu aku still pakai tudung,cuma adik aku ja yang terbuang sebab nak amik wuduk...

Skalik,kak aku, fiza tgoq adik aku...Awat tak pakai tudung depan sepupu aku ni...

Aku kata "alah takpa Karim mana baligh lagik...Kan Karim? sambil senyum kat Karim..

Karim ni umoq dia baru ja 11 tahun,badan pun kecik...dalam paras atas skit ka kut dari pinggang aku..

"Dah baligh dahla,"jawab bdak tu sambil tersengeh2...

"Ha?!!!!!!! Betui ka? Mimpi dah ha?" jawab aku sambil ketawa terbahak-bahak depan budak tu..

Mana taknya...Kecik sangat budak tu dah dikatanya baligh,budak yang aku jumpa kat Puchong tu yang dah besar macam abang sulung aku tu xbaligh lagik plak..Memangla aku bertambah-tambah konfius...

Lepas tu,balik2...aku trus google2 la carik..Tanda2 lelaki baligh ni...Bukan apa,perlu jugak tahu menda2 nikan...Dalam usaha nak jaga aurat2 nila...Even sepupu yang membesar sama ngan kita tym kecik pun,kita still kena pakai tudungkan bila ngan depa...

So,aku pun dapatla skit2 cara2 nak tgk tanda2 laki yang dh baligh ni...

Antaranya ialah:

  1. Sogha dia berubah ke agak garau2 skit
  2. Bentuk fizik yang makin bertambah tinggi..

ada lagik...tapi cam segan la plak nak tulih kat sini..Tapi kalau ikut pemerhatian aku...Budak yang kat Puchong tu dah baligh n sepupu aku tu belum baligh...Maybe sepupu aku tu konpius perkataan baligh ngan masuk jawi...Tu firasat aku r...

Tapi,kalaula seseorang tu tak menunjukkan apa2 tanda baligh...tgk umoq diala kut...laki besanya 18,pompuan 12-15 la....

No comments:

Post a Comment