Friday, June 25, 2010

zAman DuLU2...

TAHUN 2005

" Jannah.....Sebenaqnya...Ustzah ada benda nak cakap ngan kamu ni...",ujar ustzah Norasma tym rehat kat dalam bilik dia...


"Awat Ustzah,pasaipa?,"tanya aku kalut2...Risau jugak aku bila dipanggil ngan guru disiplin Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Perempuan Kangar ni...

" Sebenaqnya...setelah berbincang ngan cikgu2...Kami sepakat nak lantik kamu jadik Ketua Pelajar untuk tahun depan,bolehka?",jawab ustzah tenang sambil memandang tepat pada mataku...

"aaaaa.....hurm...,"aku terdiam sekejap menarik helaan yang agak panjang.......Mati akal aku....

Teringat kata2 Yana Yaa'kob,salah seorang kawan aku...

" Jannah...ang tau dak...sekarang ni heboh satu sekolah kata,ang ni DURI DALAM DAGING!Depan nampak baik...blakang,report kat cikgu macam2.....Haritu yang kes spot check tu,ramai gila yang tak puas hati ngan ang...Depa kata,ang tak patut wat camtu,mana leh check sesuka hati ja,"kata Yana bersungguh2...

Kenyataan Yana benar2 membuat aku terkejut,terkesima dan memang aku taktau nak cakap apa..........Waktu tu aku bertugas sebagai biro Dakwah dan disiplin,form 4 tym tu......

Aku hanya diam.........Mencari dalang siapa yang punya angkara....

"Yana.........ang kenai aku kan?Aku hanya jalankan tugas aku...Takkan pengawas senirik yang buat pasal aku nak duk diam ja...Ehm..sapa yang bawak cerita?",tanya aku......rasa sedih dan terkilan dipnggil begitu...

Pada awalnya Yana berat nak gtau aku...Tapi bila aku desak n desak...dia gtau jugak.....Bukan orang len.........Orang yg dekat ngan aku jugak.........

Kata2 Yana,aku simpan...Mungkin cara aku terlalu keras...Merampas henfon,Mp3 sesuka hati...Mungkin salah aku...

Aku pun taktahu sejak bila yang aku mula rasa yang aku harus bertanggungjawab mengenai disiplin sekolah ni....Kalaula ada Naurah......Naurah,kawanku yang menjadik harapan sekolah dalam segala hal...Baik akademik,mahupun akhlak...Diala contoh terbaik...Namun dek kerana perpindahan dia ke KISAS mnyebabkan cikgu2 terus menghalakan segala tugas yang seharusnya dipikulnya kepada aku....

"Jannah,kamu mau dak?," soalan ustzah menyedarkan aku dari lamunan.......

"Ustzah,saya balik tnya mak saya dulu na ustzah,"jawab aku hampir sebak..... Aku teringat Naurah...Kadang2..Takdir hidup aku yang Allah tetapkan memang begini.......Aku ditakdirkan untuk menjadi pengisi ruang kosong( Fill in the blank)... Perkara yang sama pernah berlaku masa aku skolah rendah yang mana aku ditakdirkan menggantikan posisi kawanku sebagai Penolong Ketua Pengawas sebab dia kena pindah pi KL..

"Takpa........Mungkin ada hikmahnya........jgn fikir negatif,"pujuk aku dalam hati

Segala-galanya berubah bila aku menjawat jawatan Ketua Pengawas......Sememangnya aku ditakuti dek sebab wajah aku yang sengaja aku buatkan serius dan sifatku yang tak leh dijangka....HEHEHE....Nak gelak pun ada bilamana aku lalu saja kat kelas2 budak2 junior,depa terbayang ada SPOT CHECK bakal berlaku.....

"Padan muka ampa budak2,aku nak pi bilik ayaq ja pun...Bagus jugak depa pikiaq camtu,kahkahkah...,"Naluri kesetanan tiba2 rsa wujud dalam hati aku..




Secara jujurnya...Tiada sekelumitpun niat dalam hati aku untuk menjadi duri dalam daging ka,duri dalam tayar ka or so on........Aku hanya menjalankan amanah aku....Apa yang aku harapkan...kita sama2 menjadik srikandi yang terbaik di Bumi Wakaf SMKAP...Bukan nama yang aku inginkan..Bukan pangkat yang aku idamkan...Cuma aku cuba jalankan ikrar yang telah aku lafazkan setiap hari isnin...Bersaksikan nama Allah,Bersumpahkan nama Allah kita telah berikrar untuk menjadik Mukminah yang solehah buat selama-lamanya....



uqiru Bismillahi
an akuna mukminatan solihah
Muti'atan liwalidaiya
Muhtarimatan limu'alimin
Mujtahidatan fitta'alumi
Multazimatan bil'ismati.
Mutafailatan lilmustaqbali mustabiqatan fi dini wa dunyaya
...
ibtigha amardhotillahirabbil alamin warasulilamin


Thanks to Afida Akmar,Nur Filzah,dan Farah Abdullah serta rakan2 pengawas yang pernah membantu aku.................Tanpa kalian................siapalah aku.........

No comments:

Post a Comment