Wednesday, April 15, 2009

Hari2 terakhir syarnissa di gombak...


Harini....merupakan hari terakhir sahabat baikku,syarnissa exam final di gombak..

hui...pejam celik pejam celik,kiranya sudah lengkap satu sem dia ke gombak seorang diri tanpa aku...kawanku itu orangnya tabah...

Walaupun kerap kali dia menangis mengenangkan benda2 malang yg salu berlaku dalam hidupnya ,tapi jarang skali aku lihat dia gagal dalam peperiksaannya....Bagi dia,walau apa pun yg berlaku,hidup perlu dinikmati dan dihargai.

kekurangan yg dimiliki oleh syarnissa tidak langsung mematahkan semangat dia untuk belajar...jadik tidak hairanla jikalau dia salu menjadi rebutan byk syarikat untuk diberikan scholarship...huhu...

Perkenalan aku dgnnya bermula ketika aku sedang mencari2 arah gimnasium dlm mahalahku(hostel) di uia,ketika itu,aku yg baru saja tiba di uia,sajala nk explore2 kawasan tersebut....

Dgn menaiki lif,aku pun sampaila ke tingkat 8 di mna gim brada...sampai2 shja di muka pintu,aku terserempak dgn seseorang penghuni tingkat tersebut,dia kelihatan agak tergesa2 dan resah...aku pun bertanyakan arah gim,dan diapun menunjukkan yg sebenarnya gim berada di depan mata aku sahaja...huhu...buta perut rupanya aku ni,depan mata pun tak nampak lagi...huh

Walaubagaimanapun,ntah kenapa,pandanganku tertacap kpd sepasang mata dia yg aku rasa agak lain dari yg lain,oleh kerana ingin tahu,aku pun mengajaknya berbual di ruang tamu mahalahku,kebetulan ketika itu,dia sedang menunggu kawannya untuk ke kelas...Aku pun memulakan perkenalan dgn bertanyakan namanya,dan asal dari mana,dan kos apa....rupa2nya,nama dia Syarnissa ahmad dahuri,datang dari kos yg sama ngan aku dan berasal daripada kelantan...

Aku agak terkejut bila tahu yg dia ni org kelantan kerana melihat dari gaya percakapan dan rupanya langsung tidak mirip kelantanese,kemudian,sbagai bukti, aku pun menyuruh dia bertutur beberapa patah dlm bahasa kelantan,kemudian dia pun dgn mudahnya....heheh"awok nok sy kecek lagu mano?"

perghh,pekat giler kowt.....aku ketawa terbahak2...Jarang sekali aku dapat berbual mesra dgn org yg baru aku kenali dgn hanya beberapa minit...Bagi aku dia memang istimewa...Kemudian aku pun mula bertanyakan tentang matanya...

Rupa2nya dalam keceriaan yg dimiliki olehnya,dia menyimpan seribu satu kisah yg amat menyedihkan...sedari kecil,dia telah menghidap penyakit glaukoma..dimana penyakit ini mengakibatkan buta sebelah matanya..dan memberi kesan kepada seluruh kehidupannya selama ini..Banyak kisah sedih yg berlaku selepas dia disahkan buta dan biarla kisah ini menjadi rahsia kami berdua...

Selepas mengetahui kisah sebenar,aku pun menawarkan diri untuk membantunya jikalau dia memerlukan sebarang pertolongan..

SYARNISSA adalah sumber inspirasi saya untuk belajar,ketabahannya mengingatkan saya untuk senantiasa bersyukur dgn nikmat mata yg Allah berikan ini..

Pernah suatu hari semasa berehat2 dlm bilik,sy dan dia berbual2 mengenai hidup dan impian,smbil merakam perbualan kami menggunakan video henponnya,sy pun berlagak seperti seorang wartawan dan bertanya,apakah yg dia igin buat sekiranya,dia diberikan peluang untuk diberikn sepasang mata yg lengkap dan sihat,dia lalu menjawab..."sy harap kalau sy dapat lihat dgn kdua2 belah mata ni...sy akan bljar dgn bersungguh2 lagi,n sy harap,sy dapat membahagiakan kedua2 org tua saya la,sy nk balas semua jasa2 mak ngan ayah saya,diorgkan jannah dh banyak berkorban dmi saya...saya nak blajar,saya nak blajar...Kdg2 sy nampak,org yg ada mata yg lengkap ni,takmau blajar bersungguh2...tapi saya nak belajar jannah..


Kata2nya itu membuatkan aku berasa amat sebak...tapi sudah menjadi kebiasaanku,aku tidak akan menangis di hadapan kawan2ku..

TO SyarnissA,

Sy senantiasa doakan awak sembuh...saya pasti,Allah selalu menguji awak kerana dia tahu awak mampu sya...Awak org yg terpilih..Saya yakin sya yg awak pasti dapat melihat dgn kedua2 belah mata awak satu hari nanti...

Syarnissa,xlama lagi,sy kaya sya....dan tym tu,kita akan sama2 pi mengubati penyakit awak kat mana pun yg boleh..mungkin amerika syarikat ataupun jepun..Dunia perubatan skrang semakin maju...Awak percayalah ngan kata2 sy ni..

Cuma pesanan sy,awak jgnla selalu bersedih ya sya..Ramai org perlukan awak..u have inspired many people to live..Sy tak brjanji yg saya mampu jadik kawan yg terbaik tapi ingatla yg sy sentiasa berada di hati awak,dan di sisi awak bila takdak siapa bersama awak..Ketabahan awak adalah kekuatan saya...dan ia mungkin kekal smpai bila2.......

Akhir sekali,tahniah kpada awak kerana berjaya mengharungi satu sem ini tanpa sapa2 bersama awak....you did it sya!!!!!!!i'm proud of u...hehehe..

TUNGGU AKU DI PINTU UNIVERSITI..


No comments:

Post a Comment