Thursday, April 23, 2009

Buatmu Abang Zaid.......ALMUJAHIDUN FIL MISR..



























PINTU MASUK PERKUBURAN ABANG ZAID








KUBUR ABANG ZAID


Meniti malam2 terakhir aku di rumah membuatkan aku banyak menggunakan masa ini untuk bermuhasabah diri….Terima kasih Ya Allah,kerana memberikan aku nikmat hidup hingga kini…

Keheningan malam mengingatkan aku pada suatu nama yg suatu ketika dahulu,selalu disebut2 oleh nenekku….iaitu Abang Zaid…

Abang Zaid…
Petang tadi,sambil menonton tv,aku dipanggil oleh Tok Yam,tok kita…Dia menyuruh aku memicit2 badannya,mungkin kerana diserang lelah sekali lagi…Sejak akhir2 ni,tok
slalu penat2,pantang bergerak skit,lemah jantungnya pasti menyerang…Ksian dia abg zaid….


Abang Zaid…
Tok selalu bertanyakan tentang Abg Zaid….Dia tanya,” Apa habaqla Zaid kat SANA,baikka dia..?”
Aku hanya berdiam diri Abg Zaid….aku takdak jawapan untuk itu….aku benar2 kehilangan jawapan..

Abang Zaid…
Tidakkah kau rindu pada kami?Pada Tok, Pak Lang,Mak Lang,Abg Hafiz,fikri,Not,Zaitun dan Karim?

Saudaraku..Abang Zaid….
Kepergianmu sangat mengejutkan aku,tika aku sdang bergelut untuk menghabiskan peperiksaan terakhirku…aku pula dikhabarkan dengan pemergianmu Akhi….dan BERITA ITU sesungguhnya….adalah panahan yg benar2 melukakan hati aku..hati..tok…
Tok amat2 rindukan abg zaid…..Jelas terpancar dari raut wajahnya tika aku pulang dari kampus,setelah menamatkan peperiksaan terakhirku,dan aku segera meluru ke biliknya untuk melihat keadaannya…

“Abang kau dah takdak nurun,pilah sorang cucu aku…”sambil menyapu matanya yg berjujuran dgn air mata...aku terkaku….aku hanya mampu berkata..sabaqla tok…






































Abang Zaid…
Mak Lang kat sini sihat…Pak Lang pun…Abg Hafiz taun depan dia konvo…kat kuis katanya..Moga dia berjaya..Tadi Fikri mai,dia dh sambung blajaq balik kat sekolah harian biasa, Sek Men Jitra..mungkin dah lama dia kat skolah pondok tukan…Not pun dh tak duk kat Maahad kelantan,pakat sambung kat sini..Karim sihat,makin comel dia Abg Zaid…hehe..tapi Zaitun….kanak2 istimewa yg selalu abg zaid dukung tu…selalu termenung di depan pintu…Sejak Abg Zaid berangkat ke Mesir,walaupun dia tak dapat nak bertutur dan bergerak,tapi lirikan matanya selalu aku lihat ke pintu…Mungkin dia tertanya,mengapa begitu lama abangnya pergi….Kenapa masih belum pulang….

Abg Zaid….
Permintaanmu untuk disemadikan di tanah suci mesir amat2 mengejutkan aku…
MENGAPA?MENGAPA di sana?Tidakkah kau mahu pulang menjenguk kami…Tidak kasihankah kau pada tok yam?

Maafkan aku Abg Zaid…mungkin soalan aku ini terlalu kasar…Tapi kami terlalu benar ingin menatap wajahmu buat kali terakhir…Mungkin,ada sesuatu yg kau mahu beritahu….

YA..disinila hikmahnya..Pemergian kau telah menyebabkan kluarga kita bersatu semula..Betapa kluarga kita,KLUARGA PAK NGAH,PAK LANG DAN CU DIAH bertungkus-lumus untuk mngumpul wang bagi membiayai perbelanjaan Pak Lang bg menyempurnakan mayatmu dia Mesir…Terasa terlalu pantas kau pergi Abang…
Duga kami, kau pergi hanya seketika di sana…tapi…INNALILLAHIWAINNAILAIHIRAJI’UN..

Benarla bumi Mesir,bumi BARAKAH…Dan Allah terlalu cepat mahu dipulangkan barang pinjaman-NYA…Mungkin DIA juga terlalu rindu padamu Abang Zaid..


Abg Zaid,
Taun lepas,pada 1 syawal,pagi2 lagi Pak Lang,Mak Lang,bang hafis,fikri,not,karim n zaitun mai beraya umah kami……meriah rasanya…Pak Lang nampak segak dgn baju melayu unggu yg abg zaid punya…hehehe…malu2 dia pakai…Warna orang muda kata Mak Lang…hehehe..”Mana ada Mak Lang,Pak lang tak tua lagi…hensem lagi…heheh..”
Best sangat kiterorang gathering…kluarga cu timah n paksu limin pun ada..Lagi tambah keceriaan…Terasa tak lengkap sebenarnya kerana kami beraya tanpa kak effa yg sekarang ni sedang sarat mengandungkan anak lelaki..hehehe..
DAN….TENTUNYA….TAK LENGKAP KERANA ABG ZAID TIADA….

Abg Zaid,
Masih terdengar lagi alunan suara abang melantunkan kalimah demi kalimah yassin setiap kali abang datang menziarahi tok…Tok salu meminta abang zaid untuk membaca beberapa buah surah setiap kali abg datang menjenguknya…Namun kini,taksiapa yg dapat meneruskan tradisi itu kerana masing2 sibuk dgn urusan dan daki dunia yg tak berkesudahan termasukla aku….Terasa aku tak mampu menggantikan posisimu Abg Zaid…Aku seringkali leka dalam memerhatikan tok…maafkan aku abg zaid…
Kenapa engkau pergi di saat2 tok masih memerlukan engkau…

Abang Zaid,
Beberapa hari lagi aku kan berangkat ke Kuala Lumpur…Aku akan meneruskan tradisi keluarga kita di UIA…Aku sangat takut Abg Zaid…Aku takut sekiranya aku gagal mengawal diriku di sana…Dunia itu terlalu besar buatku…Dan sudah semestinya,keluarga kita meletakkan harapan yg menggunung kepadaku…

Abang Zaid,
Doakan semoga aku tabah dan berjaya mengharungi liku2 sebagai Muslimah sejati…Ketahuila abangku,akan kucuba untuk meneruskan perjuanganmu dalam jihad ini..Dan sekiranya perjuanganku terhenti di pertengahan,biarla hentian ini adalah SYAHID sepertimana darjat yang telah dianugerahkan Allah kepadamu…Sampaikan salamku kepada Ainul Mardhiah,bidadari syurga yg telah dijanjikan untuk para syuhada-NYA..
Katakan padanya yang aku ingin benar menjadi sepertinya…
Yang sentiasa SETIA menghulurkan CINTANYA setulus kasih…

Malam kian larut……..Namun aku masih memikirkanmu dan amanahku…
SELAMAT MALAM ABANG ZAID….SEMOGA ENGKAU TENANG DI SANA..

SUATU HARI KITA PASTI AKAN BERTEMU…..


No comments:

Post a Comment