Wednesday, July 14, 2010

Cikgu cekgi dan mekap2..

8.28 pagik,Waktu Malaysia..

Wah...Title takleh blah dowh..Rasa cam dalam majalah Dare.com puler..kahkahkah...Rini kiter nak post 2 entries skaligus,boleh tak mak?..Sajala...Aku suka tajuk ni...Hehehe...(Awat rini pos aku bnyak hehehehehe ha?) aku pun taktau...huhu...Pagik2 kan...amik mood gumbira la sket..Klas pun petang2 jo blako..So banyak masa pagik aku gunakan ngan surf Internet...Lajuuuu ja...Wei,aku nak crita ni...Mehla sini,mehla..Ok kat bawah nikan,ialah hasil2 terjahan yg dibuat dalam beg kawan2 aku n aku jugaklah before depa guna after mayang lohoq( Zohor)...Ni kira alat2 mekap diorang la..Adala aku punya jugak,hehe( teka mana satu,kahkahkah)..

Minyak cap kapak pun alat mekap ke dik?hehe..

Hehe…Sajala rini nak kupas,pulas serta kunyah tentang tajuk cikgu dan mekap ni…Seems likeaku pun akan bergelar cikgu@Teacher soon,(Insya Allah la kalau masih hidup dan takdak aral),aku nak bercerita sket pasal tajuk ni..

Cikgu dan mekap……..Ehm…nak mula dari mana ek…Err..Aku mula daripada satu cerita aku ngan budak2 kelas aku jalah na..Ok,aku nikan adalah ditempatkan belajar dalam satu kelas ni..Kebanyakannya semua senior..Hanya ada 2 ,3 org ja sebaya aku..Tu pun tak ramai yg tahu yg aku ni agak muda dari depa sebab PERTAMA ,muka aku memang dibonuskan untuk nampak matang sket dari usia aku n aku pun jarang habaq umuq aku sebenaqnya bopa, salunya jawapan ala2 kak Siti gitu…”Err,no komen” ataupun “alah lebih kurangla kita”hehe..(Pompuan,umoq pun nak rahsia2,beser la tuuu)

Pastu dalam kelas aku…Adala bebrapa orang gurl ni yg rajin make up…Cantikla jugak cam Rojita Che Wan dalam Kiah Pekasam…hehe..Sajala aku tgk2…Aku bab2 ni memang kurang pro sket tapi amatur tu ada,hehe…Camnapun, aku tahu jugakla jenih2 dia sket2 based on majalah2 Wanita atau Dara.com yg aku baca secara percuma kat depan kedai2 mamak before dapat jelingan manja dari tokey kedai tu..(kena blah la tu maksudnya wei- “Ini tempat, saya bikin bukan untuk orang baca free2 sajaaa,baca kalu, itu library bikinla),…!!!!!!

Amboi mamak ni,eksyen no,xpo cik,sob sob sob..(Tapi tym tu aku dah habeh baca pun,so,gladly la aku blah dari situkan) hehe..Jangan wat camtu tau...Siyan kat mamak2 ni..(COVER LINE);P

Wei,sambung crita..Iklan mamak lak tadi..Okay,then...Satu hari,adalah aku tgk classmate aku ni..Dia baru balik dari praktikal dari skolah,fes praktikal..then aku pun tegoqla dia...Sambil tgoq dia tu,aku ternampak something kat muka dia...Before ni,dia tak pernah make up..Sebab tulah aku notice yg there is something different,weird and quite messy dokek mato dio...Smooky eyes..

Aku taktahula...Tapi at dat moment, serius aku rasa sebak..Bukan nak perli ke apa tau,tapi aku rasa sangat sedih....Tambah2 bila aku tgk gaya dia yg merendah diri depan aku,tertunduk-tunduk (walaupun dia senior) n dalam keadaan make up dia yg tak bopa nk jadik tu..

Aku tertanya-tanya jugakla dalam hati..Semua orang nak gain confidentkan?Tapi perlu ka kita bermake up untuk gain confident? Leh aku katakan hampir 95% yg aku jumpa memberikan jawapan "Ya"..?Ehm.....Sedang berfikir..

Dalam konteks bicara aku sekarang,aku nak emphasizekan on make up among teachers nilah..Necessary or not in order to attract student's attention?Ehm...Based on pengalaman akula kan sebagai seorang yg pernah dan sedang menjadi pelajar dan pernah jugak menjadi tenaga pelajar...Aku leh katakan,seorang pelajar tu akan lebih tertarik kepada pengajaran cikgunya kalau disertai dengan pengajaran yg berkesan dan DISERTAI dengan penampilan kemas oleh cikgu dia...Maksud aku...Cikgu ni kenala pakai comey2 sket,jgn berbau n mekap tak bersepah...

Aku ingat lagik Dr.Zainurin pernah cakap kat klas aku yg "Cikgu ni ibarat pelakon...Segala-galanya diperhatikan dari atas sampaila ke bawah..kita akan berdiri dan melakonkan segala macam watak depan student"Kadang2,cikgu tu leh jadik penghibur,pelawak,mak,ayah,kawan n leh katakan cikgu ni model la . Kalau cantik akan dipuji..Kalau jelek..Mybe akan diperli..huhu...

Kesiannya cikgu....Terpaksa wt macam2 untuk menarik perhatian student dia..Tu yg aku agak sebak sebenaqnya tym aku tgk kakak tu...

Walau bagaimanapun...Aku leh katakan yg make up ni perlu jugak..Tapi dalam keadaan yg bersederhana n mengikut function yg sesuaila...Dalam soal penampilan dalam bidang perguruan ni lak,aku pilih the Best Cikgu yg paling cantik yg aku pernah tgk ialah....Mak akula..Ustzah Bderiah...Tak caya, tanya student2 dia...Mak aku,once kalau dia masuk mengajaq,memang baju dia misti kut mana pun akan match jugak ngan apa yg dia pakai..Dia takdala make up sangat...Tak pernahla aku tgk mak aku sentuh maskara ka eye shadow ka..Tapi dia akan make sure yg muka dia tak nampak pucat,lesu dan segar..Pakaila bedak sket2.. dia pakai jugakla gincu sket2..Even dia dah berumur tapi dia pandai berfesyen n tudung2 dia suma up to date but still follow the Syariah..TWO THUMBS UP MUM!!hehe...Satu lagik...Mak aku wangiiii...hehe...Takdala pakai perfume banyak2..Cuma sekadar rasa selesa badan senirik ja..Tu kat bawah tu..

Sentiasa memastikan kukunya dipotong rapi....dat's my mum..hehe


Ok....Tujuan aku tulih menda ni,bukannya nak galakan korang orang perempuan ni bermake up...Tapi kemas kinikan physical apperance kita especially bakal guru2 nila...Pesanan ni aku tujukan untuk aku jugak yg salu sememeh selekeh ja tym nk g klas...Pakai kemas2 sket Jannah..Apa daa engkau ni..Ada lak tudung biru, baju lak merah...Kasut lak tiba2 coklat...hehe..



Make up...Make over or wutever...Make sure u take it just in a moderate dose...Sederhana tukan kan lebih menawan.....Selamat beramal;-)


1 comment: