Monday, October 25, 2010

Bukan lagi pohon aku


Kenapa aku berubah?
Kerana pohon itu yang merubah aku..
Kenapa aku pergi?
Kerana pohon itu pernah pergi mendahului aku..
Kenapa aku meninggalkan pohon itu dalam keadaan terpinga-pinga
Aku tinggalkan engkau yang pernah meninggalkan aku suatu ketika dulu...
Mungkin tidak kau ingat...
Engkau tinggalkan aku ketika mana aku memerlukan sebatang pohon untuk bersandar
Engkau pergi di saat aku sedang jatuh dan masih bertatih mencari cahaya untuk bangun...
Di saat itu,aku tahu...kau bukanla pohon aku yang dulu...Dan di situla aku mula mencari helah..
Pohon aku yang dulu...
Walaupun pohon itu rapuh di mata2 lain
Namun ianya teguh di mata aku
Walaupun pohon itu punya banyak daun yang hanya sedikit,semakin lama,semakin hilang dimamah ulat
Namun dia tetap pohon aku yang memberi keteduhan kepada aku walaupun hanya sedikit..
Pohonku yang dulu kini sudah berubah....
Yang dulu2....Yang tersangat2 dulu..
Semakin lama,aku menyedari yang pohon itu mahukan penyandar baru...Aku mengerti..
Lalu,sebelum aku pergi..
Aku bajakan dulu,aku siram...Aku letakkan hembusan doa di akarnya..
Aku tidak sekali-kali membiarkan peristiwa lalu berulang..walaupun pohon itu pernah meninggalkan aku semasa aku masih jatuh, bertatih...Biarla aku meninggalkannya ketika dia sudah berbuah....
Psst: natang apa aku ngarut ni...p baca bukula toyol!

No comments:

Post a Comment