Friday, October 15, 2010

Harini dan semalam

Harini....Pagik2 lagik aku dah kuaq dari bilik sebab dah wat temu janji ngan anak2 usrah untuk aktiviti tasmik....Sepatutnya semalam dalam plan aku...aku nak balik Putrajaya sebab parents aku nak datng dari Perlis,so diorang singgah jap umah abang aku....Tapi,perancangan Allah tu lebih sempuna...Dia suh aku settlekan dulu aktiviti tasmik ni sebab harini selasa ni dh nak kena submit markah kat Kak Naz selaku chief Faci...Aku paham perasaan budak2 tu...Diorang pun nak catch up carry mark yg tinggi yg boleh dibwak ke final....Tapi aku takleh wat apa...Kalau berkaitan ngan attendance ataupun yg lain2..memang aku boleh nego tapi kalau berkaitan ngan memorize..Aku takleh nak tolong...Diorang kna ada effort senirik untuk hapai...Dan..Semalam sampai pukul 11.30 malam,ada lagik yg masih stay kat bilik aku untuk tasmik...Dan aku sangat2 menghargai kesungguhan diorang nak tasmik kat aku n berusaha nak habeskan...Antara yg perlu dihafaz:
  1. Surah AlHasyr(8-10) dan Surah Israk(22-39)
  2. 5 Hadith(pilihan)
  3. 5 Doa
Surah2 ni kalau dihafaz sebenarnya tidakla sesukar mana...Tapi masalah berlaku bila dibuat last minute....N nak dekat2 las nilah kita terikat ngan jadual examla,tutorial la n macam2 lagik..Sebab tu dari awal2 kelas lagik aku dh remind...Kalau boleh hapai...hapai...kalau tak...susah jugakla....Takpa...Kalau nak diikutkan nak saja aku letak suma orang dapat A...Mana taknya, 80% daripada markah diorang tu sebenarnya ada dalam tgn aku...Tapi aku taknak jadik Zalim,letakkan sesuatu pada tempatnya...Bagik markah sesuka hati pada yg tak berusaha..Takleh camtu,tak adil...nanti balik2 aku jugak kena soal kat akhirat...Dan aku harap depa paham situasi aku...

Cuma sebagai fasi,apa yg aku nak wat ialah guide diorang sehinggalah ke dewan pepriksaan 23 hb ni...minggu depan dah taklama....Semoga kita dapat buat yg terbaik...

pssst: Teringat masa aku fes year,time amik halaqah...Malam2 aku ngan imah pi tasmik surah kat bilik kak nani,Fasi aku kat Mahallah Nusaibah,mahallah ni bagik aku sangat2la jauh..But then Alhmdullilah boleh melangkah ke dewan peperiksaan dengan tersenyum lebar...hehe...

~Fly to Putrajaya~

No comments:

Post a Comment