Wednesday, September 8, 2010

Ngantarin Kak Wulan...

Selamat Lebaran semua Muslimin dan Muslimat...Aku ni sebenaqnya baru sangat ja balik dari Penang after antaq Kak Wulan n beli belah sket...Agak sayula jugak moment2 tadik...Biasala...Kak Wulan sudah dianggap sebahagian daripada ahli kluarga kami...

PASPORT HILANG!!!

Semalam kecoh satu rumah mencari pasport Kak wulan...Ni merupakan pasport kedua Kak Wulan,selepas yg fes hilang masa pencuri curi handbag mak aku dalam keta..Dalam handbag mak aku ada pasport Kak Wulan...Kesian mak tym tu...Terpaksa berhabisan wang ringgit untuk membuat Pasport kedua kak Wulan..

Yang Kedua hilang plak...Mak kata dia simpan dalam diari dia..Alih2 hilang plak diari tu..Aku tym tu pun cuak jugak sebab dah pukul 1 pagik lebih...Kesian gila kat mak...Aku cam menyesal gila sebab duk surf internet ja dalam bilik tanpa tahu apa yg jadik kat luaq...Dahla seharian mak ngan abah teman aku ngan adik aku pi cari baju ray...Malam lak depa still tak tidoq lagik sebab cari pasport tu...Mak kata pasport tu kaler merah...

Punggah punya punggah barang2...Kak Wulan cam sedih...Mak pun cam dah lesu....Abah pun dh mati akal...Jam dah hampir 3.30 pagik...Still tak jumpa...Aku geram aku sedih...Macam2 petua aku dah wat...Aku suh mak aku reflect balik..aku dh berdoa dah berselawat..(Antara petua nak cari benda hilang ialah dengan berselawat)TAPI Allah masih belum memberikan apa2 petunjuk..

Monolog aku dengan DIA

Dalam duk cari pasport tu...Aku bercakap dengan Allah...Aku bertanya..Kenapa begitu berat Ujian yg Allah timpakan terhadap kluargaku ini..Aku kesian kat mak abah aku..Depa penat..Kenapa benda yg ada, jadik takdak disaat2 akhir...Kami perlu kuaq rumah dalam pukul 6.30 pagik untuk sampai kat airport penang tepat masa and nak elak JAM...Nanti flight Kak Wulan terlepas and sekarang dah hampir pukul 4 PAGIK dan kami masih terbongok-bongok mencari pasport tu ......Aku rasa marah..Agak marah...Seolah-olah ujian ini tiba pada waktu yg tidak kena..Rasa..Aku sangat2 tak redha dengan Ujian-Nya..

Aku bercakap,aku bermonolog dan aku mahu berdialog dengan Allah...Kenapa sekarang? Kenapa tiba2 hilang? KENAPA?KENAPAAAAAA?

Tiba2 NALURI aku berbisik,seolah-olah menjawab kembali pertanyaan sendiri...

"ALLAH TAKKAN UJI HAMBANYA DENGAN SESUATU DUGAAN, KALAU HAMBANYA ITU TAK MAMPU.."

at the same tym

Kata2 Dijah terngiang2 kat telinga aku tiba..."Jangan bersangka buruk dengan Allah Jannah..Kita kena redha dengan ujian Allah..Ingat, jangan bersangka buruk"

Astagfirullahalazim....Aku benar2 terasa malu dengan naluri sendirik...Menyesal..Then..

Dengan izin Allah...Tiba2 aku rasa tersangat kuat dan bersemangat untuk mencari..Aku berdoa tak putus2...Aku harap Allah berilah pertolngan ataupun keajaiban-Nya ..Aku cari dan terus mencari..

Sampaila beberapa minit lepas tu...Mak panggil Kak Wulan dari dalam bilik..

"Ni Wulan...Pasport kamu...Makcik letak dalam diari..tapi diari ni taktaula camna leh ada kat sini"...

Aku hepi tak sangga,trus salam and peluk mak aku yg nampak letih...Abah truih suh mak wat sujud syukur..Mak tiba2 menangis sambil cakap ngan Kak Wulan..

"Makcik bukan tak bagik kamu balik..Makcik nak bagik..."

Suasana agak sebak dalam bilik tu sebab Kak Wulan pun nangis2...

KAK WULAN CAKAP...
"Makcik...Wulan nggak kesah kalau tak pulang..Tapi Wulan takut keluarga disana fikir macam2...Fikir buruk2 tentang keluarga makcik..."

Yalah...sekarang ni hubungan antara Malaysia dan Indonesia agak dingin...Dek kerana HASUTAN2 BODOH IBLIS DAN SYAITAN yg takkan putus asa memecah belahkan anak2 Adam..

Antara hubungan keluarga aku dan Kak Wulan bukanla sekadar hubungan biasa...Bukan sekadar hubungan majikan dan pekerja..Bukan sekadar hubungan saudara seislam..Tetapi hubungan antara dua negara yg berbeza...Layanan kita ialah cerminan bangsa,agama dan negara kita senirik...So...sama2la kita fikir2kan...



Mak yg bertungkus-lumus memastikan yg kak wulan sampai jugak pada masanya...



kita sekeluarga




Alhamdulillah.....Kalau itu sudah rezeki kak Wulan...Pulang jugak dia...Selamat hari Raya kak..Minal aidil wal Faizin...

No comments:

Post a Comment