Monday, September 20, 2010

Ustaz kabuye kata.....




Ok....semalam masuk ketiga kali ada orang tnya aku soalan yg menyebabkan aku kena tanya ustaz kesayangan aku ni...Soalan2 ni aku takleh jawab pakai dalil senirik,aku tak reti dan..Antara soalan2nya ialah:

  1. Telur kura2 dan kura2 boleh makan tak? Telur penyu boleh...Napa?
  2. Boleh tak ompompuan bertindik lebih dari satu dan kalau nk tindik kat perut ker,hidung ke boleh tak?
  3. Perkongsian alat cuci pinggan dengan rumet yg non-Muslim?

Walau bagaimanapun....Ada di antara soalan2 yg aku masih kurang jelas jawapannya...Tapi aku cuba jugakla share...

J awapan:
    1. Ustaz Kabuye kata...Semua haiwan yg tinggal di dalam laut sepenuhnya boleh makan...Kalau ada yg separuh darat separuh air...Takleh...So, di sini..kura2 dan penyu taklehla nak makannya...Antara sebabnya kerana bercangkerang..Yg pasal telur kura2 tu..xsure.

    2. Boleh bertindik kalau cover ngan tudung lak pastu...Contohnya,pas bertindik kat hidung,pakaila purdah...Perhiasan tukan kena semunyi,takleh tunjuk kat orang...Baik takyah tindikla kan camtu...Pastu kat perut lak kalau rasa benda tu menyiksa diri...Haramkan?Membuat sesuatu untuk menyiksa diri...sebab nanti kena jangkitan kuman...pastu mati...siyaaaan..

    3. Dia cakap...kena make sure rumet kita tu makan benda yg haram ke tak....kalau tak...xpa...tapi kalau dalam situasi yg berkongsi tanpa kita sure atau tak dia makan benda2 haram...kita kena ada YAQIN...jgn was2...sebab kalau dh syubhah,sebenarnya sudah menghampiri haram tu....Lastly...Dia kata BOLEH ASALKAN YAKIN!
OK...ada kelas ni...bye2..

2 comments:

  1. Syar Anak Murid Lecturer Bilik Sebelah Ustaz KSeptember 20, 2010 at 11:24 PM

    HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAH! Thanks Jannah!!! Ana sukaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa entry ni

    ReplyDelete
  2. ha,dah jgn risau2 lagik...Islam is the best way

    ReplyDelete