Wednesday, April 21, 2010

Aku dan Kak Wulan..

Ehm…Rini dh masuk hari ke 5, adikku Aqilah tinggal kat hostel…Rindu la plak…Hostel
dia tu lebih kurang 10 minit ja dari umah aku…Naik beskal pun leh pi…Adikku kata dia nak focus
study sebab kat umah ni ada macam2 sangat dugaan…Internetla,itu,inilah…Aku nasihat gak dia
suh pikiaq betui2…Maklumla…aku ni nak ikutkan dh hampir 5 tahun kenal ngan dunia asrama
ni…4 tahun sekolah menengah n setahun sekolah rendah…aku tahu…dunia asrama tu tak sesuai
ngan adik aku…Jauh dari lubuk hatiku…Aku rasa dia dpt bertahan dalam 3 bulan ja..hahaha…

Ha…cuti kat umah ni bnyak aku habeskan ngan Kak Wulan…Kak Wulan ni, dari Jawa yg mak
aku ambil untuk menjaga 100% kbajikan dan keperluan tok aku…Tapi kadang2…kebajikan aku
jugak…hehe..

Waktu mula2 adik aku bgtau yg mak aku amik pembantu rumah,aku tak suka…Serius aku tak
suka sebab aku memang jenih yg tak bopa suka ngan orang asing skit datang umah aku dulk
lama2…Nak2 lagik orang Indonesia…Sebab yalah..Banyak sangat kita dengaq kes kan…Sat
kacau umah tangga orangla,curi barangla..Dera anak majikanla…macam2la… Lagipun aku tak
pernah ada pembantu rumah sejak aku dewasa ni…Tapi oleh sebab nenek aku ni salu sangat dh sakit2 n perlu penjagaan rapi…Jadik mak aku kena jugakla cari org untuk tgk2kan…

Masa aku mula2 aku jumpa kak Wulan…Terkejut aku tgk muka dia…comey…Cam muka
ustzah2 skit…bulat2..putih2…hehe..Tapi aku tak cakap sangatla mula2 tu sebab aku nak view
dulukan di ni jenih yg cana…Aku memang style camtu…Kalau aku baru kenai2…aku tgk dulu
cara dia cakap…Cara dia move n action dia yg len2 baru aku start ramah skit…Kena sabaq skit ya ngan den ni...hehehe


Alhamdulillah…Lama kelamaan..sikap sabar dan kejujuran kak Wulan berjaya jugak

membuatkan aku,keluarga aku dan terutama nenek aku.. suka ngan dia…Bukan senang taw nak menambat hati keluarga aku ni....huhu...Ha,satu nak gtau..Nenek aku ni dia mcam aku gak prangai…Dia tak suka sangat orang2 baru ni kalau tak kena gaya nak “ayat” dia..Dia cam susah sketla…Mula2 tu Kak Wulan crita,nenek aku cam layan “Dingin” jugakla ngan dia tapi lama2 nenek aku cam tak leh hidup lak ngan PA dia tu…skit2..”LAN”..”LAN”…Pangggilan dia untuk Kak Wulan…hehehe..Sampaikan dh tak dengaq dh” Nurun2”(Wah…tu dh kes paghah dh tu) hehehe..

Tym raya tahun lepas


Based apa yg aku tahu dan kenal...Kak Wulan ni sebenarnya adalah bekas pelajar sains Tulen
masa kat SMA negeri kat Indonesia...Pandai dia...Muda lagik...Aku ingat ada satu hari tu, aku
ngan dia sama2 nonton satu pogram kat tv ni...Pasai sains2 jugaklah...Then dia tanya aku pasal
something related to chemistry kat aku..Aku pun terkejutla sebab aku tak sangkala yg bibik aku
ni tahu pasal2 kimia ni..

Then dia bgataula dia dulu budak sains...Kelulusan dia korang taktahu lagik...terer nak matila...Best student kat skolah dia dulu kowt..Aku tnya kalau dh pandai,pila sambung blajaq...takyah jadik bibik2 ni..Sayangkan...dia kata tunggu nak kumpul dwit dulu...Lagipun..dengan dasar pendidikan Indonesia yg asyik bertukaq2 ja menyukarkan lagik bibik aku nak sambung study( Setiap 5 tahun sekali,Indonesia akan menukarkan dasar pelajaran depa).......Tapi dia memang nak sambung studyla lepas habeh kontrak ngan femili aku nanti...Bidang ICT katanya..Wah...Kak Wulan2...Aku memang respekla...Aku suka ngan orang yg nak blajaq ni...Susah2 camna pun,tetap nak struggle jugak...Suka sangat2...Semalam dia crita kat aku pasai Belah Tikus tym kelas Biologi dia tym kat skolah dulu...hehe

Tym parents aku bawak dia g Penang....jenjalan....


Mak aku salu pesan...Kita jangan pandang rendah kat orang...Tak kira dia tu orang gaji ka drebar jaka......Kadang2 depa tu lebih Mulia dari kita......Aku ingat lagik...Masa mula2 Kak Wulan mai,mak aku kata...Kita jgn anggap dia cam orang gaji,jgn suh dia wat keja2 yg kita senirik bleh wat,jgn cakap2 kesat,jgn hina2 dia,jgn sakitkan hati dia....Tak baik...Sebab kita ni sama ja dari pandangan Allah...Betul...Kita ni sama ja dari pandangan Allah...Kaya ka miskin ka,pandai ka besa2 jaka...kita sama...kita serupa...Yg membezakan hanyalah..ILMU,IMAN dan AMAL.......Tima kasih Kak Wulan sebab datang menceriakan keluarga kami...Banyak tolong tok...which is kdg2 aku senirik pun tak mampu untuk wat...Banyak tolng kasik makan haiwan2 kat umah aku...Tenkiu kak.......Tenkiu....Semoga Allah senantiasa merahmati kak dan mengabulkan semua impian kak selama ni....Amin...;-)

1 comment:

  1. weh!!!2 kes aku dk stdy sorang2 lahhhhh!!
    kreng btulll...

    ReplyDelete