Saturday, April 17, 2010

Daily life..........

Cuaca harini agak panas...cam biasa...Panas tahap niyang rapik...huhu...Tgk kat sifat pencahayaan kat atas pun korang dh boleh agak betapa hangat n bahangnya environment kat umah aku...Huhu....Rini takda menda nak crita...Just pasal cara2 nak mesin nyok ja...Kebetulan mak aku nak masak lauk bergulai santan rini...Jadik mak aku pun suhla aku mesin....Ha...Walaupun aku sejujurnya tak bopa nak suka reja ni sebab agak bahaya n boleh mencederakan jari jemari insan yg lemah macam aku ni...(Cewah ayat....xleh blah)...hehe,saja nak mengada sikit tapi aku wat jugakla...Sebenarnya..Dah betahun dh aku berkecimpung dalam hal ni...Nak kata Pro tu...riak la plakkan...Tapi sampai aku leh mesin guna 2,3 ,4 jari jalah....KAHKAHKAHKAH...tengokla jari aku besaq mana...eh,tapi...nak mesin ni pun kena ada style gak...

Fes step ialah kena ensure yg tempat nak mesin tu bersih dari segala2nya cam habuk2...Taik cicak ka...N sebagainya...Bukan apa,kebersihan dalam wat makanan tu kena jaga...From basicla kita kena take care sangat2...kang kalau tak jaga.. ada plak yg kena kuman kencing tikus makan makanan tak bersih ni...Huhu...Lap2 skit ngan tola basah ka...Haa...tgk cik embon aku kat atas ni...Comel jakan...siap pakai tudung lagik....hihi...dia dh bertahun ngan aku...


Ha...Yg secondnya....Make sure yg potongan kelapa tu tak macam yg atas ni...Dia kena bulat cantik2...Potongan2 kat atas tu leh mengakibatkan kecederaan pada tangan tym nak mesin nanti...Bahayer tau...Taaaajam...



Ok dun try dis at home k, if u dunno how to use dis machine...hehe...ehm..Jangan mesin cam aku wat kat atas tu...Sebenaqnya dia kena menyerong skit...Cuma tym tu aku nak cepat sebab panas sangat...So,aku just nak cepat habes ja..



Ha...cam ni...Kira nak dekat 4flet la....Tapi still kena improve lagik...kalau boleh guna dua tangan,gunala....Tapi kalau malas cam aku...Ikut sukalah...Luka tangan aku tak jamin..

Ha...cuci bersih2...Make sure guna semaksima mungkinla sampai dia nampak warna coklat2 kat dalam dia...Tapi bersih over2 pun tak leh gak...Bukan apa,simpan sikit kat ayam2 kat reban tu...Kang dia nak patuk2...takder menda pun...Wat tumpui paruh dia jakan...Lagik satu,nanti santan tu tak bopa elok sebab dah bercampuq ngan tempurung klapa ni...









Wah produk berkesan nampak..hehe...Ha...nila hasilnya...Cam salji kan...Wuuuu...Kadang2 kalau aku lapaq sangat,aku suap ja skit dua tiga mulut santan ni...Tapi tu tym aku kecik2la...Sebab..Mak aku kata nanti perut ada cacing kalau kita makan camtu ja...betui ka ha??..hehe


Dah siap.......dah leh perah...kalau rasa skit..Campuqla skit ngan ayaq...Perah dua kali,pahtu buang kat ayam...Camtula nasib santan...Habes santan,sepah dibuang....


Ha...Bagik pemesin nyok...Pakaian yg dipakai juga haruslah bersesuaian ngan situasi..Nak mesin nyok...Before tu kena pakai topi dulu...Kalau ada spek hitam pun ok gak..langkah2 keselamatanla kononnya..Lagipun untuk melindungi muka dari sinaran UV dan semestinya...Mesti nampak vouge sebab kita tahu ya..,sebagai public figure, penampilan harusla dijaga dimana sahaja kita berada....Walaupun di hadapan mesin kelapa... Cam adik manis kat bawah ni...hehehe

1 comment:

  1. dh boleh wat demonstration presentation aku tngk jannah ni...

    ReplyDelete