Wednesday, November 17, 2010

~Heningnya 10 zulhijjah dikampungku~

Suasana pagik2 raya ialah suasana yg paling aku tunggu2 dalam hidup aku...Di tambah dengan angin yg agak meriah hadir melampiaskan kegembiraannya bersama kami...Subhannallah...Terima kasih untuk Aidil Adha tahun ini....Sangat menggembirakan aku..

Kata orang..Aidil Adha ialah raya untuk mereka di Mekah sahaja... "Raya Haji ja bukan apa sangat,bukan macam raya puasa,takyahla balik kampung".Stigma masyarakat yg agak salah bagik aku...Jika ummat Islam kini, boleh menyambut Valentine pada 14 Februari kerana ia berlandaskan kasih sayang,Cinta kononya..Namun..Kenapa tidak ia diaplikasikan untuk Aidil Adha? Aidil Adha jugak hari Kasih Sayang...Mungkin kita terlupa sejarah Aidil Adha...Tika mana,Nabi Ibrahim diminta untuk menyembelihkan anak kesayangannya Nabi Ismail,walaupun hatinya amat sayangkan anaknya Ismail...Namun atas dasar pengorbanan dan kasih sayang anak terhadap bapanya...Nabi Ismail membenarkan ayahnya menyembelih dirinya demi mendapat REDHO dari Allah S.W.T...REDHA ALLAH ITU,REDHA IBU BAPAKAN..

Di sana..Di Arafah ...tempat berkumpulnya semua Ummat Islam tanpa mengira pangkat dan darjat...Aidil Adha lambang penyatuan kita Ummat Islam serta Lambang pengorbanan kita terhadap ibu dan ayah kita serta lambang keredhaan Allah terhadap kita..... REDHA ALLAH ITU REDHA IBU BAPA...



Sekitar pagik di rumahku..Matahari mengucapkan salam..;-)



Langit ilahi


Juadah yg sempat di rakam...


Adikku ngan A'dnin
Kak Wulan...

No comments:

Post a Comment