Monday, November 1, 2010

Meniru...Berbaloikah?

cerita panjang..sila warming up dulu b4 baca,hehehe

Berbaloikah meniru?

Tajuk ala2 bahas ala parlimen la plakkan...hehe...Alhamdulillah...dah habes exam UNGS...nila subjek UNGS terakhir aku.,dulu ada UNGS 2030,UNGS 2040, N now 2050..Soalan dia...ehm....takdala susah sangat sebab dah dia tulis kat kertas, tapi nak jawab tu yg susah...sebab jawapan dia tak tulis kat kertas tu...(Statement keling) hehehe...

Aku harap kurang2 ustaz Kabuye kasik aku paling koman pun A la...Janganla tolak2 plak A tu..Tak baik tau ustaz...huhu...Ko mintak A, skali A takdapat,apa takdapat sebab jawapan cam keling,ustaz migrain nak mark then letak pa ja...Dahla macam pakai ayat Quran sinirik ja...," Allah said in this ayah, this,and this and this..." then ustaz wat apa tau kalau dia nampak fabricate ayah ni,dia akan komen kat paper tu...
"Allah never say it"...toing!!!!!kahkahkahkah....padan muko ekau ejang!



Tapi.....ntahla...rasa menggeletar jawab tadik....taktaula pasaipa...tulisan yg buruk disulami tgn menggeletar memburukkan lagik kertas jawapan tu....aku rasa sebab aku tak makan nasik kot marin....aku kalau exam memang kurang makan nasik sebab takut mengantuk kan...tapi tulah...akibatnya, cacing2 kerawit dalm perut aku lak mengamuk! Ehm bila fikir2 balik...memang tulisan aku buruk pun..mak aku cakap,cikgu aku pun cakap...Sebab tu asal dapat ja paper exam...akan tercoretla kata2 "cinta" dari cikgu.."Perbaiki tulisan anda" tak pun akan ada lukisan telinga kera ????????? kat word2 yg aku punya tulisan...Mungkin senang cakap.. natang apa kamu tulis ni jannah? Bela ka bulu?! huruf "a" aku salu tak pernah sambung.. kahkahkahkah..Hai,cikgu ni....memang tak tahu istilah seni betuila...Nak balaghah sket pun takleh...hehehe...Tapikan ada orang cakap...Orangla cakap aku tak tahula diorang amik dari peribahasa Nepal ka hutan Amazon ka mana...Dia kata..."Pompuan yg tulisan buruk ni ialah pompuan cantik" ...hikhik...Jadik..errr...errr...takkan tak paham kot...kahkahkahkah....(eh,.Ramai pulak muntah darah rinikan)..hehehe ...Gurau2 ja...Tapi aku pernah dengaqla...;-B..


WEI!!!!! Aku rasa macam lari tajuk ja dari title atas tu....baru prasan...Nila akibatnya crita takdak heading..HEHEHE..wei,meh aku nak gossip ni...senaqnya2..senanqnya kan..marin aku jumpa ngan Ustaz Kabuye...Dia cerita...Kelmarin ada dua orang budak kena tangkap dalam dewan CAC sebab meniru....Dia cakap budak tu download slide dalam Henfon dia...Then dapatla tangkapnya....Lepas tu,budak tu kena bawak kat Legal Unit... Tau dak hukuman dia apa?...Dismissal from UIA...Dismissal tu bahasa omputih,Omhitam panggil kena buangla....Direct buang trus dari UIA..Memang Uia punya ACT camtula..




Jannah's comment..


Ehm......cana nak cakap ek.....(Sedang berfikir)...Aku tak brani nak cakap cana..Kesian pun kesian jugak....Tak suka sangat dengaq perkara2 camni...(Sapa sukakan?)Tapi....kita amik iktibarla ya atas apa yg terjadik...Sometym,bila kita terlalu nak fikir grade...Nak A...Macam2 kita buat sampai terlupa yg perlu ada blessing dalam setiap perbuatan kita tu....Itu baru hukuman UIA..hukuman dunia....



Tapi..Mujuq dia kena tangkap...At least dia dapat hukuman dunia....Macamna plak kalau tiba2,dia tak kena..then dia dapat result bagus dari hasil peniruan dia...kemudian dia grade dengan cemerlangnya n dia gunakan result tu untuk apply kerja?? Then dengan kerja tu dia dapat gaji n bagik anak2 dia makan......Selamatkah dia di sana?




Tiru-->Result bagus-->Apply kerja-->Dapat Gaji-->Kasik femili



Jadik....halal atau haramkan earnings kita itu.....Berbaloikah kita meniru....Renung-renungkan dan selamat beramal!!!!!!



Kalaula boleh jawab exam camni............hehehehe








No comments:

Post a Comment