Friday, December 10, 2010

Kesempurnaan kita..Berjodohkah aku?

Pagik ni..untuk mereka2 yg runsing tentang jodoh...Nothing impossible in this world..Terpaksa kuaqkan gambaq ni sebab ada kawan aku tu pokpek takut tak berjodoh sebab kononya banyak kelemahan la, takut takdak sapa nak la apala...Bagik akulalah kan...Learn how to be a good people, it's more than enough...learn and try to implement it to urself....Fizikal yg takleh nak ubah,dah takleh dah nak ubah..Kalau aku jadik laki pun lakan,kalau muka cantik tapi tak cerdik pun aku reject jugak...Kalau cerdik tapi tak baik pun lagik payah untuk anak2 aku..But then, if u do not have all the external factors like beauty and so on, what about if u try to lead urself to have a better life,future and belief .Live because of ur religion and live with ur own motivation to seek the pleasure from Allah...Bahagia itu daripada-Nya...


Masih risau aku tentang jodoh..Aku tak kaya..Saya tak cantik..Laki misti xnak..Ambo uduh,hite legam..gua gemuk..muka jerawat,ada parut kat dahi,gigi saya jongang,...siapa yg nak? Banyaknya sebab laki ngan pompuan taknak kat saya....Tak adil la,tgk pompuan ngan laki  tu suma ada cantik, hensem, kaya, pandai, dapat biasiawa JPA lagik even anak Datuk2...Aku?Aku apa ada? Sapa yg nak aku yg huduh,bodoh camni..Miskin lak tu.

Yang haram diubah,jangan ubah...Ubah apa yg digalakkan ubah...Iaitu aras kecerdikan,aras keimanan dan jugak aras2 ketaqwaan..Masih risau..Aku takmendapat perhatian dari mana2 lelaki dan pompuan sebab rupa paras aku tak sempuna...DEPA TAKMAU NGAN AKUUUUUU!!!!!huhuhu


Kenapa perlu risaukan perhatian lelaki atau perempuan kegemaran kita kalau kita boleh mendapatkan yg lebih baik dan terbaik untuk itu iaitu perhatian Allah? Allah nakkan kita sahabatku..Allah inginkan kita..Memang Allah nak...sebab tu dia cipta kamu...Allah tak akan mengatakan KUN FAYAKUN kalau dia tak punya keinginan untuk itu... Memang benar dan sudah semestinya walaupun Allah nak kat kita,tapi kita xleh nk kawin ngan Allah..

Tapi apa yg nak dikalutkan...Allah itu adil...Maha Mendengar,Maha Melihat dan Maha Memperkenankan setiap doa hamba2-Nya..Kalau Allah nak bagik,orang yg ada Aids pun Allah bagik jugak jodoh..Apatah lagik kita yg masih sempuna cuma punya kelemahan sedikit pada rupa paras dan sebagainya...Doala beb!

 Kita selalu membandingkan diri kita dengan orang lain...Sebab tu perasaaan kufur akan selalu menguasai diri kita...Tapi kita lupa....Allah itu yg maha sempuna..Tapi manusia tidak...Cuba lihat pernyataan aku..
  •  Setengah orang..cantik,ada anak2 dan suami yg sayang kat dia..Tapi mak ngan pak mentua plak tak suka plak..Bahagiakah?
  • Setengah orang,kaya raya,dah cantik2  and hensem2 lakinya, anak2 lak lagila cerdik2..Tapi curang jugak kedua2nya..Laki pi booking pelacur, bini pi cari anak ikan len,gigolo..Pun xsempuna..Tak bahagia..
  • Setengah plak kaya..Mak ayah hebat2,alim2 jugak mak ayahnya...Anak lak tiba2 ada hisap dadah, xpun kena tangkap khalwat...Susah jugakkan?Ni ka sempuna..
  • Setengah orang..Cantik,kaya hensem..semua ada...tgk2,Allah tak bagik anak..Laki dia tak subuq ka pompuan dia tak leh pregnant ka apa..Pun xsempuna...
Ya..............Ni baru contoh2 yg sedikit... Manusia memang tidak sempurna..Kehidupan kita jugak tidak sempuna...Ada turun,ada naik...Adakalanya bersatu,adakalanya berpecah belah..Ada tym kita kaya,ada tym kita miskin...............

Tentang kelemahan diri...Jangan ditangisi sangat apa yg diberi...Tuhan itu sangat pengasih orangnya....Jodoh dan pertemuan.sumanya ditangan Allah..Siapa yg akan menerima kita nanti dan hidup dengan kita pada masa hadapan,itu kerja Allah...Kalau ada jodoh..Adala jugak..Kalau takdak..Mungkin Allah tahu yg kita sebenarnya belum bersedia sepenuhnya.. Janganla risau...

Yang penting...Sama2la kita carila Ad Din tu dalam diri kita..Carilah agama dan dalamila...Dunia kita bukan setakat  di sini.. tapi di "sana" jugak. di akhirat..Takkanla keinginan kita untuk melihat dan berdamping dengan "dia" di dunia sajakan?Pasti di syurga jugak.....dan akhir sekali..Ingatla..."Kesempurnaan,kefemesan,kecantikkan dan kekayaan di mata manusia..Belum tentu segalanya terbaik di mata Allah.."

Temanku...
Dengan sepenuh keyakinan dan keikhlasan dari aku bersaksikan Allah S.W.T...Aku yakin,Insya Allah..
Awak berjodoh!


3 comments:

  1. Jannah, saya.. Saya benar-benar speechless. Saya tak pernah tengok gambar tu pun wey! Ya Allah.. Jannah, saya tak tau nak cakap apa.. I can only read this over and over and over again, while thanking Allah for giving me the opportunity to know you, and be your friend. Jannah, Thank You so much.. Aku tak pernah rasa macamni membaca hasil tulisan seorang sahabat yang benar-benar percaya, benar2 tulus.. dan dengan sepenuh hati aku jugak, aku harap segalanya akan menjadi nyati suatu hari nanti.

    ReplyDelete
  2. wey tapi awak pasti ka tu laki bini wey? tah tah pengasuh jaka..anak sedara dia ka..clarify sket!

    ReplyDelete
  3. Bini dialah syar...awak ni...kahkahkahkah...syar..awak nilah hai..nanti awak try google kat abang nara...cuma source tula aku tak jumpa lagik..huhu

    ReplyDelete